Monday, August 07, 2006

Hidden Agenda

”Enemy of the State möter Exit Wounds” utlovar omslaget. Jag är besviken. Sure, likheter med Enemy of the Sate finns där. Hidden Agenda innehåller avancerade datasystem hit och dit, korrumperade amerikanska underrättelsetjänster hit och dit, och en story som i grunden är relativt snygg och välskriven, prydd med ett par godkända vändningar. Men hur roligt är det egentligen? Vad jag saknar är en motsvarighet till Exit Wounds tafatta Steven Seagal, eller den Dolph jag älskade i Red Scorpion. Dolph Lundgren år 2001 har till skillnad från Van Damme och Steven Seagal utvecklat sitt skådespeleri, och är idag en godkänd skådis, om än en torr, tråkig och medioker sådan. Det är synd. Jag hade hoppats att hans nivå skulle ha stagnerat vid de fantastiska ”I’m all ears”-ambitioner han hade under Universal Soldiers-tiden.

Filmens action är märkvärdigt tråkig och saknar helt höjdpunkter. Hidden Agenda innehåller faktiskt inte en enda scen som är i närheten av att vara snygg (iofs gillar jag när Dolph, med sin ena knytnäve, frenetiskt hamrar en fet butiksassistent i pannan allt vad han kan). Varför filmens actionnivån är så låg får vi svaret på i DVDns ”behind the scenes”-material, där regissören utbryter ”That’s just beatiful!” efter att Dolph klumpigt gjort en märklig piruett med pistolen högt fladdrande i skyn. Regissörens känsla för action är alltså obefintlig. Under filmens slutstrid verkar han även gett sina skådespelare helt fria händer att vimsigt leka krig med lösa skott i en mörk trädgård. Fult och tråkigt värre.

Filmens största höjdpunkt är annars Dolphs sexfantasi vi får ta del av. Medan filmens heta brud duschar sitter Dolph utanför, i vaket tillstånd, och "fantiserar" om att de har sex. Dialogen när hon kommer ut ur duschen gillar jag också:

Brud: Everything okey?
Dolph: Yeah. Why?
Brud: Well, you're looking at me like I have nothing on.
Dolph: ...

Nästa Dolphan-film ska iaf få bli en av hans egenregisserade filmer. The Defender eller The Mechanik, vilka jag redan älskar pga av de fantasifulla titlarna!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home