Thursday, August 10, 2006

Double Impact

Double Impact, där Van Damme spelar tvillingbröderna Chad och Alex, är en av mina Van Damme-favoriter. Chad är en avslappnad och ordentlig ung man medan Alex är en cigarrökande bad ass-Jean Claude med bakåtslickat hår och skinnjacka. Tillsammans ska de hämnas sina mördade föräldrar.

Sheldon Lettich som snart är aktuell med Van Dammes nya film The Hard Corps, och som står bakom klassikern AWOL aka Lionheart, har regisserat Double Impact. Det har han gjort bra. Lettich har till skillnad från andra regissörer insett att en agerande Van Damme är en bra Van Damme, och har gett honom mer dialog och spelrum i Double Impact än vad han har i alla sina andra filmer tillsammans. Här tar även Jean Claude ut svängarna i sina två roller på ett sätt jag i senare filmer bara upplevt i Knock Off. Det är synd. Jag efterlyser nya filmer med den avslappnade spexiga Van Damme! Förhoppningsvis lyckas Lettich i och med The Hard Corps, röja undan den självkritiske delen av skådespelaren som sedan The Replicant bara tackat ja till roller som extremt mörka och tystlåtna hämnare.

Till skillnad från AWOL får actionmomenten i Double Impact godkänt betyg. Här blir det många eldstrider och Van Damme-sparkar, som alla är dugligt underhållande, och en återförening mellan Van Damme och Bolo Yeung (vars bröstmuskler tråkigt nog är något mindre än i Bloodsport) bjuds det på också. Slow motion som allt för ofta överanvänds i amerikansk action brukas här med lätt fingertoppskänsla och stundtals blir det faktiskt ganska snyggt. Dock aldrig uppseendeväckande, om man bortser från brutaliteten som är ovanligt hög för att vara en Van Damme-film från tidiga 90-talet.

Handlingen i övrigt kryddas med att Alex är obehagligt svartsjuk och har flickvän, vilket ger upphov till slagsmål bröderna emellan: en sällsamt mäktig upplevelse! Att filmens enda sexscen, precis som i Hidden Agenda med Dolph Lundgren, bara utspelar sig i fantasin på en av våra Van Dammes är också det märkvärdigt.

Alex [till Chad]: You want some advice? Take your fancy clothes and your black silk underwear and go back to Disneyland.

Alex [till Chad]: Maybe I'm drunk today, tomorrow I'll be sober, BUT YOU! WILL ALWAYS BE A FAGGOT!!!


Jean-Claude Van Damme Collection (1985-2004) [DVDRip] [Xvid]

5 Comments:

Blogger Bad Boy HJ said...

Double Impact har ju också kanske den bästa reklamsloganen i en Van Damme-film någonsin:
Two Damme Tough!

Sen måste jag såklart säga att det här är en fantastisk blogg, jag har länge haft idén om att man skulle gå igenom varje Dolphan och Van Damme-film, men det jag bara snackade om förverkligar du.

11:42 AM  
Blogger Frank Delux said...

Hahaha, det hade jag faktiskt missat, Two Damme Tough. Så otroligt bra!

2:03 PM  
Blogger Frank Delux said...

Och tack tack förresten!

2:10 PM  
Blogger Cameron said...

Hahah kul läsning. Såg lite på den här rullen när femman visade den för ett par veckor sedan, tyvärr orkade jag inte se klart...inte för att det var dåligt utan för att jag var så trött :)

Såg den förövrigt på bio när den kom hahaha

10:21 AM  
Blogger Frank Delux said...

Shit vad mäktigt, att se Double Impact på bio. Jag avundas dig!

6:09 PM  

Post a Comment

<< Home