The Mechanik
Dolph Lundgrens The Mechanik var inte särskilt upphetsande trots att han både skrivit och regisserat detta hämnddrama själv. Nikolai, en gammal Spetsnaz-soldat får sin familj mördad av maffian, och kräver nu hämnd. Ja, mer till story än en standardiserad hämndhistoria ska det ju inte behövas för att göra en toppenrulle; det har ju Van Damme om och om igen bevisat. Tyvärr är inte dagens Dolph lika älskvärd som vår Jean Claude. Inte ens när de båda spelar tysta hejdlösa mördarmaskiner vinner Lundgren lika många charmpoäng. The Mechanik har alltså inte samma räkmacka som Van Dammes hämndmotsvarigheter att glida på, men bjuder ändå på en alkoholiserad torsk till side-kick som förälskat sig i sin favorithora och som använder kvinnoförnedring som comical relief, och ett traumatiskt ältande av sorgliga tillbakablickar; precis som det ska i ett hämndactiondrama av denna kaliber. Filmen har även en av de längsta och tråkigaste uppgörelser jag upplevt, där Dolphs gäng och maffian sprider ut sig i en rysk by och rysligt försiktigt smyger omkring på bakgårdar bland tvättlinor och kossor. Bara ibland händer det att någon använder sitt eldvapen. Yey.
1 Comments:
How do you say Van Damme wannabe in Swedish? Lundgren! Dolph, if you want some lessons on acting/directing, pay me a visit. And don't bring any Jews.
Post a Comment
<< Home